Щорічно в листопаді українці відзначають День писемності. Наш університет не залишається осторонь цієї важливої події. З нагоди свята у Тернопільському національному технічному університеті відбувся ХV Міжнародний конкурс із української мови імені Петра Яцика.
Майбутні інженери, економісти, психологи з кожним роком все активніше долучаються до Конкурсу. У такий спосіб вони виявляють свою небайдужість до сучасного стану і розвитку рідної мови. Приємно, що студенти показують високий рівень фахового мовлення, виявляють ерудованість та прагнення удосконалювати професійну мовну компетенцію.
Цьогоріч 17 листопада 2014 року у Конкурсі взяло участь 40 студентів ІІ і ІІІ курсів ТНТУ. Результати можна побачити у таблиці:
№ | Прізвище, ім’я, по батькові | Курс | Група | Бали | Місце |
---|---|---|---|---|---|
1. | Фойт Ольга Василівна | ІІІ | ПМ-31 | 92 | І |
2. | Мазан Оксана Романівна | ІІІ | ПМ-31 | 82 | ІІ |
3. | Войціщук Анастасія Сергіївна | ІІІ | БМс | 82 | |
4. | Журавель Вікторія Василівна | ІІІ | БП-31 | 80 | ІІІ |
5. | Сеник Галина Василівна | ІІІ | БМс | 80 | |
6 | Бармак Ігор Миколайович | ІІ | СП-21 | 80 | |
7. | Олексів Любов Миколаївна | І | БМ-11 | 70 | |
8. | Накрийко Анастасія Ярославівна | ІІІ | БМ-31 | 69 | |
9. | Бабій Мар’яна Андріївна | ІІІ | БМ-31 | 69 | |
10. | Семинович Богдан Богданович | ІІІ | СП-31 | 69 | |
11. | Ксьондзик Ірина Михайлівна | ІІ | ЕТ-21 | 67 | |
12. | Лужний Олег Романович | ІІІ | БП-31 | 66,5 | |
13. | Горак Юлія Михайлівна | ІІІ | БП-31 | 64,5 | |
14. | Стояк Андрій Петрович | ІІІ | РМ-31 | 64 | |
15. | Черниш Ольга Володимирівна | ІІ | БМ-21 | 63 | |
16. | Волкова Аліна Павлівна | ІІІ | БП-31 | 62,5 | |
17. | Чорноус Владислав Святославович | ІІІ | БП-31 | 62 | |
18. | Кондирєв Вадим Сергійович | ІІІ | БМ-31 | 61,5 | |
19. | Кравчук Ольга Іванівна | ІІІ | БП-31 | 61,5 | |
20. | Андрус Степан Ігорович | ІІІ | РМ-31 | 61 | |
21. | Дмитрів Діана Дмитрівна | ІІ | СН-22 | 60 | |
22. | Обуховська Юлія Ігорівна | ІІІ | БП-31 | 59,5 | |
23. | Кузик Мар’ян Михайлович | ІІІ | РМ-31 | 58,5 | |
24. | Труш Сергій Володимирович | ІІІ | СБ-31 | 58 | |
25. | Кунуй Степан Богданович | ІІІ | СП-31 | 56 | |
26. | Макар Андрій Іванович | ІІІ | СП-31 | 55 | |
27. | Ющишин Юрій Олегович | ІІІ | СП-31 | 54,5 | |
28. | Радецький Іван Володимирович | ІІІ | СП-31 | 52 | |
29. | Данилишин Олег Ярославович | ІІ | МЗ-21 | 51,5 | |
30. | Барильська Софія Андріївна | ІІІ | СБ-31 | 47 | |
31. | Шеркунов Михайло Романович | ІІ | ЕТ-22 | 43 | |
32. | Третяк Христина Богданівна | ІІІ | ХК-31 | 41,5 | |
33. | Дмитришин Назар Олегович | ІІ | МА-21 | 38,5 | |
34. | Сирота Марія Богданівна | ІІІ | ХК-31 | 38 | |
35. | Чуйко Сергій Станіславович | ІІ | ЕТ-22 | 36,5 | |
36. | Очкурьова Христина Федорівна | ІІІ | ХКс-31 | 35 | |
37. | Грицько Віталій Ігорович | ІІ | ЕТ-22 | 28,5 | |
38. | Швець Олександр Павлович | ІІІ | РТс-31 | 26 | |
39. | Шайкін Анатолій Олександрович | ІІ | КТ-21 | 26 | |
40. | Бойко Володимир Андрійович | ІІ | МЗ-21 | 18 |
Надзвичайно цікавими виявилися творчі завдання. Учасникам необхідно було написати твір у публіцистичному стилі на тему: «Нація повинна боронити свою мову більше, ніж свою територію». Так, найвищим балом було оцінено роботу переможця групи СП-21 Ігоря Бармака. Члени журі вирішили подати текст зі збереженням орфографії та пунктуації автора.
«Що ж для людини значить слово, а особливо слово рідної мови? Одні називають його оберегом від усього лихого; для когось слово — це зв'язок із предками, для інших — Всесвіт, який людина прагне збагнути…
А яке ж воно, слово, в моєму житті? Це слово моєї рідної мови — української! Це слово геніального Тараса Шевченка, його вдячних послідовників у літературі — Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського та багатьох письменників, які усією душею любили свою мову, вірили, що з часом вона заволодіє розумом своїх дітей. І вони ніколи не зможуть її зректися.
На шляху розвитку нашої української мови було більше терену, аніж троянд. Царські посіпаки, прихвосні більшовизму, сучасні манкурти намагалися знищити душу мого народу. У двобій з душителями маминої мови кинувся Тарас Шевченко, який закликав обороняти інтереси «рабів німих» — своїх земляків. Адже він знав, що «од Бога і голос той, і ті слова ідуть у люди!»
«Правдивою іскрою Прометея» була мова для Івана Франка. Підхопивши у Тараса Шевченка естафету боротьби за виживання рідного слова, Каменяр невтомно працював на ниві його примноження і збагачення.
Своє поетичне слово Леся Українка віддала на службу народові. Її слово було вагомішим за зброю.
Чи повинна ж українська нація і сьогодні боронити свою мову більше, ніж територію? Безперечно, адже добре пам’ятаємо, що є мова — є народ.
Пасивні, слабкодухі пристосуванці! Це вас благає моя мова: «Рятуйте, спам’ятайтеся, захистіть! Не стане мене — і ви будете прокляті нащадками, якщо ще будуть нащадки у вас, українців!»
Якщо втрачену територію з часом ще можливо повернути, то мову — ніколи. Мова — не тільки засіб спілкування між людьми, давно відомо, що в мові закарбована багаторічна історія, досвід, здобутки культури, духовну самобутність, тому кожен завойовник, який хоче підкорити народ, насамперед знищує мову.
В усіх країнах мова національних меншин перебуває під захистом, а в Україні захисту потребує і сама українська мова! Радіопрограми, телебачення, інтернет перенасичені російською мовою. Зараз російськомовному українцю не лише не обов’язково знати українську мову, але й україномовні повинні вивчати російську для того щоб порозумітись між собою, в той час як у Росії україномовні повинні вивчити їхню державну російську мову для спілкування. Варто згадати відомі слова: «Чужою мовою розмовляє у державі або гість, або найманець, або окупант, який нав’язує їй свою мову». То хто ж є ці російськомовні? Адже вони не тільки нав’язують свою мову, а ще й намагаються зробити її державною.
Яскравим прикладом є теперішнє становище у Криму. Багато років там насаджувалась російська мова, рідко можна було зустріти місцевих, які б розмовляли українською. Народ, який там проживає втратив рідну мову, а Україна, внаслідок цього, частину території.
Отже, українська мова потребує нашого постійного захисту. Ми є носіями цієї мови і ми, і тільки ми, відповідальні за її збереження. У нас є безліч першочергових справ, та жодна з них не є більш важливою, ніж збереження мови наших предків. Ще Леся Українка писала: «Нація повинна боронити свою мову більше, ніж свою територію». Так, потрібно вивчати і знати багато мов, але рідною повинна бути лише одна і саме її необхідно завжди обороняти, збагачувати і передавати своїм дітям. Нав’язування іншої мови — це нав’язування чужих традицій, чужої історії і цінностей. Тому плекаймо, вивчаймо і любімо нашу солов’їну, адже чия мова, того й держава!»
На жаль, на обласному, ІІІ етапі Конкурсу, наші студенти не посіли призових місць, але вони не розчарувалися. Одна з учасниць сказала: «Ми ні на мить не пошкодували про участь!»
Віримо в успіх та перемогу в прийдешньому році!
Голова оргкомітету:
к. філол. н., ст. викл. Равлів І. П.
Голова журі:
к. філол. н., доц. Назаревич Л.Т.
Члени комісії:
к. психол. н., доц. Кухарська В. Б.,
к. філол. н., доц. Савчин Т. О.,
к. філол. н., доц. Гавдида Н.І.
к. філол. н., доц. Федак С.А.